A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Gemenskap & aktiviteter

Dagens PRO-tips #41 Möt våren med en matig lunchsallad

Dagens PRO-tips #41 Möt våren med en matig lunchsallad Dagens PRO-tips #41 Möt våren med en matig lunchsallad

Beräkna ingredienserna efter hur många som ska få ta del av denna goda och nyttiga anrättning. Här följer förslag på härliga saker att ha i en sallad!

2020-05-19 Ingredienser:

Mozzarellaost (en halv per person)

Paprika, valfri färg men rött är vackert

Spetskål

Tomater - i exemplet är det småtomater.

Salladslök

Rödlök - lite tunna strimlor för smaken och färgens skull

Granatäpple – ett halvt per två portioner

Gurka

Färsk basilika

En klar salladsdressing med örter eller en vinägrett

Sockerärtskidor

Torkade, inlagda tomater

En halv avokado per portion

Oliver

Gör så här:

Det är nog ingen som är främmande för hur man slår ihop en sallad men här kommer några tips.
Börja med att skära upp grunden i salladen och lägg i en bunke. Grunden kan bestå av gurka, tomater, salladslök, paprika och rödlök. Skär rödlöken i tunna strimlor. Riv spetskålen med en osthyvel för bäst textur. Bryt sockerärtorna i tre delar per skida. Riv i basilikablad. Häll i granatäpplekärnorna. Tips på hur man får ur kärnorna ur granatäpplet hittar du här. Spara lite att lägga ovanpå tallriken innan servering. Tärna avokadon om du vill. Den kan också ätas som en halva serverad direkt på tallriken. Tillsätt lite peppar och örtsalt. Häll över dressingen. Vänd runt salladen så att dressingen och kryddorna blandar sig väl. Den kan få stå i bunken en stund efteråt och suga åt sig. Hacka de inlagda tomaterna fint. Dela mozzarellaosten i två delar och skiva halvorna.

Nu är det dags att ”montera” salladen. Lägg upp grundsalladen från bunken i mitten av tallriken, jämnt fördelad. Lägg upp den skivade mozzarellaosten som en rygg på toppen av salladen. Strö över de hackade torkade och inlagda tomaterna. Toppa med riven färsk basilika och granatäpplekärnor. Oliver på tallriken efter smak och tycke. Välj en oliv som du gillar eller strunta i oliver om du inte vill ha.

Smaklig lunch i hälsans tecken!

Dela den här artikeln:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.